Kamis, 12 Maret 2015

LUASNYA RAHMAT ALLAH SWT





MERAIH RAHMAT ALLAH ?

وَما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ
Kami tidak mengutus engkau, Wahai Muhammad, melainkan sebagai rahmat bagi seluruh manusia” (QS. Al Anbiya: 107)
Allah menentukan RAHMAT-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan Allah mempunyai karunia yang besar. ( Q.S. Ali 'Imran:74)
Engkaulah pemimpin kami, maka ampunilah kami dan berikanlah kami RAHMAT.Engkaulah pemberi ampun yang terbaik( Q.S Al A'raaf :155 )
Apakah sebenarnya rahmat?
Di dalam al-Quran, perkataan rahmat disebut sebanyak 124 kali, yang membawa maksud sifat-sifat mengasihani, memberkati, menganugerahi.
Antaranya,
Dan taatlah kepada Allah dan Rasul (Muhammad), agar kamu diberi rahmat.’ (al-Imran, 132)
Rahmat Allah s.w.t. 100 bahagian
Pun begitu, apa yang dapat manusia fikirkan tentang segala pemberianNya ini, yang tidak terhitung banyaknya, adalah hanya satu daripada seratus bahagian kesemuanya.
Sebuah hadis oleh Bukhari dan Muslim, menyebut,
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Allah s.w.t. menjadikan rahmat sebanyak seratus bahagian. Dari satu bahagian inilah seluruh makhluk saling kasih mengasihi antara satu sama lain sehinggakan binatang mengangkat kaki dari anaknya takut terpijak atau menyakiti anaknya’.
Hadis ini menyebut makhluk. Makhluk adalah sebahagian daripada daripada rahmat Allah yang satu bahagian itu.
99 rahmat akhirat?
Dari 100 rahmat Allah, 99 lagi akan diberikan kepada hamba-hambanya  setelah kematiannya. Inilah rahmat akhirat. Tiada siapa tahu bagaimana rupanya rahmat akhirat kerana ianya adalah rahsia Allah. Rahmat ini hanya akan diberikan kepada umatnya yang terpilih sahaja, dan pengurniaannya pula setelah kita masuk syurga.
Betapa banyak lagi nikmat yang akan kita kecapi di syurga kelak. Tidak dapat dibayangkan apakah nikmat-nikmat itu, bagaimana rupanya, layakkah kita memperolehi kesemuanya yang 99 itu.
Sedangkan satu peratus nikmat dari rahmat Allah yang sedia ada di bumi ini sudah tidak terhitung, inikan pula 99. Itu sebabnya kita sering diingatkan bahawa kehidupan yang lebih bermakna adalah kehidupan di akhirat nanti. Nikmat kehidupan di sana nanti melimpah ruah dan kekal abadi. Penghidupan di dunia ini hanyalah sementara, umpama suatu tempat persinggahan, dan hanya dibekali dengan sebahagian daripada satu peratus nikmat sahaja.
Kita memang memelukan rahmat Allah s.w.t. Sembahyang sahaja tidak menjamin untuk masuk syurga. Hanya rahmatNya sahaja yang menjamin untuk itu. Untuk mendapat rahmatNya, apakah yang harus kita lakukan selepas sembahyang? Carilah, apa lagi yang harus kita lakukan yang berkaitan dengan sembahyang kita agar mendapat rahmat Allah s.w.t. Wallahu-a’lam.
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata: Saya mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,“Allah menjadikan rahmat (kasih sayang) itu seratus bagian, lalu Dia menahan di sisi-Nya 99 bagian dan Dia menurunkan satu bagiannya ke bumi. Dari satu bagian inilah seluruh makhluk berkasih sayang sesamanya, sampai-sampai seekor kuda mengangkat kakinya karena takut menginjak anaknya.” (HR. Bukhari no. 5541 dan Muslim no. 2752)
Dari Umar bin Al Khattab radhiyallahu ‘anhu, beliau menuturkan: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam kedatangan rombongan tawanan perang. Di tengah-tengah rombongan itu ada seorang ibu yang sedang mencari-cari bayinya. Tatkala dia berhasil menemukan bayinya di antara tawanan itu, maka dia pun memeluknya erat-erat ke tubuhnya dan menyusuinya. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya kepada kami, “Apakah menurut kalian ibu ini akan tega melemparkan anaknya ke dalam kobaran api?” Kami menjawab, “Tidak mungkin, demi Allah. Sementara dia sanggup untuk mencegah bayinya terlempar ke dalamnya.” Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Sungguh Allah lebih sayang kepada hamba-hamba-Nya daripada ibu ini kepada anaknya.” (HR. Bukhari no. 5999 dan Muslim no. 2754)
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Kalau seandainya seorang mukmin mengetahui segala bentuk hukuman yang ada di sisi Allah niscaya tidak akan ada seorang pun yang masih berhasrat untuk mendapatkan surga-Nya. Dan kalau seandainya seorang kafir mengetahui segala bentuk rahmat yang ada di sisi Allah niscaya tidak akan ada seorang pun yang berputus asa untuk meraih surga-Nya.” (HR. Bukhari no. 6469 dan Muslim no. 2755)
Bottom of Form
Rahmat menurut interpretasi ulama Tafsir ad 11 makna?

1. Islam, dlm Q.s albaqoroh: 105,
يختص برحمته من يشاء
''Alloh mengkhususkan rahmat(islam)Nya kepada orang yang Alloh kehendaki''.
2. Iman, dlm Q.s Hud:28,
وآتاني رحمة من عنده 3. Surga, trdpt dlm Q.s Aly Imron : 107
ففي رحمة الله هم فيها خالدون
4. Hujan, trdpt dlm Q.s al a'rof: 57
بشرا بين يدي رحمته 5. Nikmat, trdpt dlm Q.s. An Nisa' : 112
ولولا فضل الله عليكم ورحمته
6. RizQi, dlm Q.s al isra' : 100,
خزائن رحمة ربي 7. Kemenangan, n Fath, Qs. Al ahzab: 17,
إن أراد بكم سوءا أو أراد بكم رحمة
8. Afiah. Qs. Az zumar: 38,
أو أرادني برحمة 9. Mawadah (damai dalam cinta), Qs. Al Hadiid: 27,
رأفة ورحمة
10. Maghfirah (ampunan), Q.s al an'am : 12,
كتب على نفسه الرحمة.
''dan Alloh mewajibkan atas DzatNya sifat pengampun''.
11. Ishmah (penjagaan) dr Allah, Q.s. HUD : 43,
لا عاصم اليوم من أمر الله إلا من رحم
 ''tiada yang menjaga di hari ini dari amruLlah (bencana) kecualai orang-orang yang Alloh lindungi..''.
Orang-Orang Tersayang ?
  1. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itulah yang mengharapkan RAHMAT Allah, Allah maha pengampun, Maha Penyayang ( Q. Al-Baqarah: 218)
  2. Dan taatilah Allah dan Rasul, supaya kamu diberi RAHMAT (QS. Ali 'Imran: 132)
  3. Dan sungguh, sekiranya kamu gugur di jalan Allah atau mati, sungguh, pastilah ampunan Allah dan RAHMATN-YA lebih baik (bagimu) daripada apa (harta hampasan) yang mereka kumpulkan. ( Q.S. Ali 'Imran:157)
  4. Dan Al-Qur`an itu adalah kitab yang Kami turunkan yang diberkati, maka ikutilah dia dan bertakwalah agar kamu diberi RAHMAT." (QS. Al-An'am: 155).
  5. "Sesungguhnya RAHMAT Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik." (QS. al-A'raf: 56)
  6. Dan herankah kamu bahwa ada peringatan yang datang dari Tuhanmu melalui seorang laki-laki dari kalanganmu sendiri, untuk memberi peringatan kepadamu dan agar kamu bertaqwa, sehingga kamu mendapat RAHMAT??? ( Q.S Al A'raaf:63)
  7. Dan apabila dibacakan Al-Qur`an, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat RAHMAT." (QS. al-A'raf: 204).
  8. Sesungguhnya infak itu ada suatu jalan bagi mereka untuk mendekatkan diri (kepada Allah), kelak Allah akan memasukkan mereka ke dalam RAHMAT (surga)-Nya, sesungguhnya Allah maha pengampun, maha penyayang (Q.S At-Taubah :99)
9.Tuhan mengembirakan mereka dengan memberikan RAHMAT, keridhaan dan surga, mereka memperoleh kesenangan yang kekal di dalamnya. (Q.S At-Taubah :21)
Menjadi Hamba yang Dirahmati ?
1.SENTIASA BERWUDU
Daripada Abu Hurairah (ra), bahawa Rasulullah (saw) bersabda: "Apabila seorang muslim itu membasuh mukanya, maka gugurlah segala dosa pandangan matanya bersama-sama aliran air wuduk. Apabila dia membasuh kedua tangannya, maka gugurlah dosa-dosa tangannya bersama-sama aliran air wuduk. Apabila dia membasuh kedua belah kakinya dengan aliran air wuduk sehingga bersih dari dosa."
2.IBADAH SOLAT
Daripada Abu Hurairah (ra) katanya,"Aku mendengar Rasulullah (saw) bersabda: "Apa pendapat kamu jika rumah kamu terdapat sebatang sungai, lalu kamu mandi dalamnya lima kali sehari, ada lagi tak daki-daki yang terlekat pada tubuhmu?". Jawab para sahabat: "Tak ada lagi.". Rasulullah (saw) bersabda lagi: "Begitulah solah lima waktu. ALLAH (swt) membersihkan dengannya dosa-dosa kita.".
3.BERAKHLAK MULIA
Pemaaf, bermanis muka dan berlapang dada, semuanya akan menghapuskan dosa-dosa kita dengan izin ALLAH (swt). Rasulullah (saw) bersabda: "ALLAH akan mengampuni dosa kedua-dua muslim yang bertemu dan bersalaman kerana ALLAH sebelum mereka berpisah.".
4.BERSUSAH PAYAH
Sabda Rasulullah (saw) yang bermaksud: "Tidak akan terkena ke atas seorang muslim itu daripada kepenatan, kesakitan, kesusahan, kesedihan dan kedukaan serta duri yang mencucuknya melainkan hanya sanya kerana ALLAH (swt) mahu mengampuni dosa-dosanya.".
5.BERISTIGHFAR
Sabda Rasulullah (saw) yang bermaksud: "Sesiapa yang sentiasa beristighfar, ALLAH (swt) akan memberikan jalan keluar dalam setiap kesusahan dan memberikan kemudahan dalam setiap kepayahan serta memberikan rezeki yang tidak disangka-sangka.".
6.BERJIHAD
Daripada Abu Hurairah (ra) katanya: "Seorang sahabat telah melalui sebuah lembah yang di dalamnya terdapat mata air yang jernih dan menakjubkan, lalu dia berkata: "Jika aku mengasingkan diriku dari manusia dan tinggal di lembah ini.... tidak-tidak, aku tak akan melakukannya melainkan dengan keizinan Rasulullah (saw). Kemudian beliau bertanya kepada Rasulullah (saw). Lalu Baginda bersabda: "Jangan kamu lakukannya, sesungguhnya kedudukan seseorang yang berjuang fi sabilillah adalah lebih baik dari mendirikan solat di rumah selama 70 tahun. Tidaklah engkau mengingini ALLAH (swt) mengampuni dosa-dosa engkau dan memasukkan engkau ke dalam Syurga? Berperanglah di jalan ALLAH. Sesiapa yang berperang di jalan ALLAH sekalipun tempohnya hanya selama memerah susu unta, wajibkan kepadanya Syurga.".
Sumber:1.Al-Qur’an Hadits 2.http://fairuzdealexandrious.blogspot.com 3.http://warrohmah.blogspot.com 4.http://mencarirahmatallah.blogspot.com
JAKARTA 12/3/2015

1 komentar:

  1. Masyaalloh ... Semoga Alloh meridhoi dan memberikan rahmat Nya kepada kita semua Aamiin Yaa Alloh Yaa Robbal Aalamiiin

    BalasHapus

 

Majelis Ulama Indonesia

Dunia Islam

Informasi Kesehatan dan Tips Kesehatan

Total Tayangan Halaman